Sydney en eerste dag Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Motuopuhi Island (Rat Island), Nieuw Zeeland van Britt - WaarBenJij.nu Sydney en eerste dag Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Motuopuhi Island (Rat Island), Nieuw Zeeland van Britt - WaarBenJij.nu

Sydney en eerste dag Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Britt

03 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Motuopuhi Island (Rat Island)

Woensdag stonden we vroeg op. De laatste dag van de road trip in Australië! We besloten de camper vast op te ruimen; dingen uit de kastjes halen, kijken wat er weg kan, kleren weer in de koffer enzovoort. Na een ontbijtje vertrokken we een uur later, helemaal klaar voor de laatste dag. De Grand Pacific Drive was heel mooi, een beetje vergelijkbaar met de Great Ocean Road maar dan gaat mijn voorkeur toch uit naar de Great Ocean Road. We hebben vandaag een paar keer gestopt, vooral bij uitkijkpunten. We stopten ook bij een blowhole in Kiama. Het was onze planning om tegen 14uur in Sydney te zijn. Om uiterlijk half 5 moesten we de camper inleveren, maar we wilden het zekere voor het onzekere op de dag van kerstavond. Ik denk dat we tegen half 3 in Sydney waren. We gingen eerst naar het hostel om daar in te checken de koffers neer te zetten. Toen gingen we de camper inleveren. Het was denk ik kwart over 3 ongeveer, maar ook nog een flink stuk rijden naar de inleverplek. Eenmaal bij de inleverplek bleek dat de verhuurorganisatie verplaatst was van locatie.. We voerden het nieuwe adres in in de navigatie en zagen dat we nog weer een halfuur moesten rijden. Het werd dus alsnog een race tegen de klok. Net op tijd waren we bij de goede plek. Gelukkig was alles goed met de camper en konden we daarna de stress van ons af gooien. We pakten de bus naar het dichtstbijzijnde station en vanaf daar de trein naar het centrum. En daar liepen we dan weer; terug in het centrum van Sydney. Sierd liet me wat mooie straten en gebouwen zien. We aten in het centrum en gingen toen terug naar het hostel. Ik was behoorlijk kapot na zo'n hectische dag en ben heerlijk in slaap gevallen in het schone bed, na een lekkere warme douche. Kerstavond in Sydney zat erop.

Donderdag werd ik toch wel raar wakker. Eerste Kerstdag. Ik deed het gordijn open en er was een strak blauwe lucht met een lekker zonnetje. Ik trok zomerkleding aan. Dat helpt toch niet echt bij het kerstgevoel, dus zette ik maar een kerstliedje op haha. We gingen uiteindelijk rond half 12 weg om ergens in Sydney ons kerstontbijt/lunch/brunch te doen. Gelukkig vonden we een leuk koffietentje. Daarna verder gelopen en veel van Sydney gezien. We hebben heel lang in Hyde Park gezeten. We wisten dat aan het eind van de middag het weer om ging slaan, en het werd ook frisser. We liepen weer terug naar de grote winkelstraten in het centrum. Sierd bedacht zich dat hij moest kijken welke films er draaien deze week want hij had al kortingskaartjes geregeld voordat ik kwam. Hij kwam erachter dat ze alleen gelden bij het IMAX theater. Na verder onderzoek zagen we ook dat de enige kans om de kaartjes nog te gebruiken vanavond, op eerste kerstdag, was. Om 18.15 draaide Interstellar in het IMAX theater. Dus daar gingen we heen. Echt een aanrader! Sydney heeft het grootste IMAX scherm van de wereld, dus dat is nog eens echt een film kijken in de bioscoop. Zowel de film als de hele ervaring waren super. Een andere eerste kerstdag als anders; wel eentje om nooit te vergeten.

Vrijdagochtend gingen naar de keuken in het hostel, om te ontbijten. Een mooie keuken waar je ook lekker op banken kunt zitten en tv kunt kijken. Na het ontbijt gingen we op pad richting de haven, naar het opera house en de Harbour Bridge. Ik had gelezen dat er elk jaar op Boxing Day een zeilbotenrace is; Sydney to Hobart Yacht Race. Na een tijdje kwamen we erachter dat we daarvoor naar een heel ander deel van Sydney moesten. Daar zouden we niet meer op tijd zijn, dus we maakten een ander plan. Het was super mooi en warm weer vandaag (weer heel gek voor het kerstidee) dus we gingen naar de Botanic Gardens. Daar hebben we rondgelopen en lekker gechilld. Het werd in de loop van de middag weer frisser en liepen een keer weer terug naar de haven. Sierd had voor tweede kerstdag gereserveerd bij een restaurantje in een buitenwijk van Sydney. Vanaf de haven pakten we de bus. Ik had me nog snel even omgekleed. De bus stopte en we moesten even kijken waar het was, maar het restaurantje was niet moeilijk te vinden. Het zag er leuk uit van buiten en lag in een mooie tuin. Ik wisselde buiten nog even gauw mijn sandaaltjes om voor hakken, jawel. Na ons 'kerstdiner' liepen we een behoorlijk stuk om weer een bus te kunnen pakken. Ik had het intussen behoorlijk koud en was dan ook blij toen we terug in het hostel waren. Daar gingen we nog even naar de keuken/lounge waar Sierd zijn chocolademelk als toetje nam, haha. Ik warmde op met een kopje thee en daarna gingen we lekker slapen.

Zaterdagochtend hebben we heel rustig aan gedaan en zijn we eerst lang bij het hostel gebleven. We ontbeten rustig en hebben de was gedaan (wasmachine en droger voor een paar dollar). Daarna zijn we Newtown in gelopen, ook wel 'de wijk van Sierd'. Sierd had hier tijdens zijn studie een kamer. Newtown ligt heel dicht bij ons hostel. We gingen winkeltje in, winkeltje uit, door een parkje, langs Sierd zijn kamer, weer terug naar de grote winkelstraat van Newtown. Vervolgens hebben we een tijdje gezeten bij de universiteit, waar we Wi-Fi hebben. Daarna zijn we ergens een hapje gegeten en toen liepen we verder naar Darling Harbour, waar elke zaterdagavond vuurwerk is om 21.00. We waren er net op tijd. Alvast een voorproefje voor Oud en Nieuw! Na het vuurwerk hebben we nog even bij een chocoladebarretje gezeten - ik weet niet of jullie het al door hadden maar Sierds verslaving is goede chocolademelk. Daarna maakten we onze weg terug naar het hostel.

Zondagochtend gingen we eerst opnieuw naar Newtown. Ik heb daar lang in een enorme tweedehands boekenwinkel rondgestruind en ging daarna naar Sierd die al bij de universiteit was (Wi-Fi, ja ja). We hebben het meeste voor de reis naar Nieuw-Zeeland uitgezocht. Daarna liepen we verder naar het centrum. We gingen het Queen Victoria Building in, een prachtig mooi gebouw met binnenin winkels en cafeetjes. Daarna gingen we naar het Museum of Contemporary Arts en hebben we boodschappen gedaan. Het was al laat toen we terug waren bij het hostel. We hebben lekker gekookt en bleven hangen bij de banken/televisie in de keuken. We raakten nog aan de praat met een vrouw uit Nieuw-Zeeland die ons vertelde wat we niet mochten missen.

Maandag stond de ferry naar Manly (een gebied in Sydney aan de zee) op de planning. Tegen 12 uur waren we bij Circular Quay om die te pakken. Blijkbaar hadden meer mensen dat idee, wat een drukte. We hebben de hele middag op Shelly Beach gelegen. Ik heb erg genoten. Het was super lekker weer en het strand was heel mooi. Daarna hebben we gegeten in het centrum van Sydney en vervolgens gingen we weer terug naar het hostel.

Dinsdagochtend ontbeten we weer lekker rustig in het hostel. Daarna gingen we Newtown in zodat Sierd een kopje koffie kon halen bij een favo koffiebarretje van hem in Newtown. Het heet Brewtown en ik moet zeggen dat het een super sfeervol barretje is. Toen we aan kwamen stonden er mensen buiten te wachten. Onze namen werden opgeschreven en na 20 minuten hadden we een plekje. Na een kopje koffie en een theetje gingen we verder. We liepen richting het centrum en namen de bus naar de haven. Vanaf de haven liepen we naar de Harbour Bridge. Die zijn we vervolgens op gegaan. We zijn er helemaal overheen gelopen en op de weg terug besloten we ook de Pyllon Lookout te doen. Tegen betaling ga je dan wat trappen omhoog en kom je op een uitkijkpunt op de brug. Het was het geld waard! Heel mooi uitzicht gehad. Na wat fotootjes schieten gingen we weer naar beneden. We liepen terug naar het centrum, Sierd handelde wat af bij de Vodafone winkel (geduld nodig...) en gingen terug naar het hostel. Daar hebben we gekookt. Ik begon met mijn koffer uitzoeken en inpakken en heb nog lekker gedoucht. Vroeg het bed in want morgen om 10.00 uitchecken en dan een lange dag/nacht met oud en nieuw!

Woensdag; oudejaarsdag! We vertrokken tegen 10 uur uit het hostel en waren, na een tussenstop bij de universiteit, tegen 12 uur op onze plek waar we het vuurwerk wilden zien. Ik keek mijn ogen uit: behoorlijk wat mensen hadden zich al verzameld. Tentjes waren opgezet, picknickmanden mee, kleedjes uitgespreid. Het deed me denken aan Koningsdag in Nederland, omdat dan iedereen ook overdag op straat is. Er waren vandaag meerdere 'gates' naar punten waar je het vuurwerk kon bekijken. Wij stonden naar eigen zeggen echt perfect. Links de Harbour Bridge en rechts het Opera House, zonder mensen voor ons. We nestelden ons en toen begon het lange wachten. Achteraf ging de tijd nog best snel. Om 18u begon het programma. Vliegtuigen boven het water, projecties, vuurwerk om 21.00 en nog meer maar natuurlijk met als hoogtepunt het vuurwerk om middernacht. Spec-ta-cu-lair! Nee, ik overdrijf niet. Ga het zelf maar zien. Gelukkig nieuwjaar iedereen! Morgenavond vliegen wij naar Nieuw-Zeeland, voor het laatste deel van onze reis.

Donderdag gingen we al vroeg naar het vliegveld. De koffers sleepten we mee in de bus en de trein. Toen we op het vliegveld aankwamen konden we nog niet inchecken. We hebben even gewacht en koffie gedronken. Toen hebben we de koffers gewogen. Sierds koffer was natúúrlijk te zwaar, haha. Die van mij niet. Hij heeft maar spullen eruit gehaald en als handbagage in een plastic tas meegenomen. Is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Na het inchecken hebben we nog gewacht voor we door de douane gingen. We lunchten, laadden de telefoons op, ik las wat, schreef wat en de tijd ging best snel eigenlijk. We gingen door de douane, snuffelden nog wat in de winkels en aten ergens. Daarna was het tijd om te boarden. 3 uur later waren we in Nieuw-Zeeland, waar het 2 uur later is dan in Sydney. Op dit moment lopen we dus precies een half dagdeel, 12 uur, voor op jullie in Nederland. We sliepen op het vliegveld, omdat het toch al 's nachts was en we de volgende ochtend de huurauto bij het vliegveld moesten ophaalden.

Vrijdag ontwaakten we op het vliegveld. Ik heb nog best redelijk geslapen, met oordopjes in. Tegen 10uur gingen we naar de huurorganisatie voor de auto. Daar kregen we een voor ons gevoel nieuwe FIAT Punto mee. Heel wat anders na die twee campers! We reden van Auckland naar Thames. Wat is rijden door Nieuw-Zeeland mooi! Overal om je heen zie je groen. Het is echt lekker rijden, met mooie kronkelwegen. In Thames deden we maar even boodschappen. Vervolgens reden we verder naar Coromandel. Die weg liep pal langs het water, prachtig. In Coromandel stopten we bij een baai. Daar maakten we een wandeling via een pad dat eerst door de bush liep en uitkwam bij het water. Langs het water liep het ook weer terug. Zeker de moeite waard. Daarna reden we weer terug naar Thames (geen probleem, nog een keer genieten van de mooie route). In Thames hadden we een hotel geboekt. Heerlijk om weer lekker in een bed te kunnen slapen na twee behoorlijk gebroken nachten zonder bed. Sweet dreams!

• 03 Januari 2015 - 12:15

Jeroen:

Mooi al die verhalen uit Australië maar zo te horen en zien hebben jullie 'the best part' voor het laatst bewaard. Nog veel plezier in Nieuw-Zeeland! Het is aan de ander kant van de wereld maar klinkt net of het dichtbij is...Groeten en veel liefs uit een nog steeds niet wit Hengelo!

• 03 Januari 2015 - 12:26

Marja:

Britt en Sierd,

Wat een heerlijk uitgebreid reisverslag. Op deze wijze geniet ik hier gewoon mee.
    Ik heb beelden gezien van het vuurwerk in Sydney op tv bij het journaal wat er prachtig uit zag. Ook de foto's van Nieuw Zeeland zijn overweldigend. Nog ruim een week voor de boeg.
    Geniet van het laatste stuk van deze super-ervaring en neem het allemaal in de koffer mee terug. Liefs, Marja.

• 03 Januari 2015 - 13:36

Monique:

En tot slot nog even Nieuw-Zeeland meepikken ! Ik wens je een geweldige laatste anderhalve week.
    Het avontuur is bijna compleet.
    Enne : het allerbeste voor 2015 ! Voor jullie allebei !
    liefs, Monique

• 03 Januari 2015 - 15:07

Miep.inhetveld@ziggo.nl:

Lieve britt en sierd

Geweldig , wat jullie daar allemaal gezien hebben en nog zullen zien
    Hopelijk genieten jullie nog van de allerlaatste stop in nieuw Zeeland
    Over negen dagen zetten jullie weer voet op Nederlandse bodem
    Nog heel veel plezier deze laatste dagen

Tot gauw oma

• 03 Januari 2015 - 18:49

Oma-opa :

Geniet beiden van het laatste restje vakantie. Voorspoedige terugkomst en volle wille. Maar zeker ook nog eengezond mooi 2015. Tot gauws. Oma -opa

• 05 Januari 2015 - 19:47

Elly:

Britt en Sierd. de allerbeste wensen voor 2015 en geniet nog even van jullie laatste mooie etappe. Ben heel erg nieuwsgierig naar de foto's. Groetjes Udo en Elly