Road trip dag 23 tot en met 30 - Reisverslag uit Nowra, Australië van Britt - WaarBenJij.nu Road trip dag 23 tot en met 30 - Reisverslag uit Nowra, Australië van Britt - WaarBenJij.nu

Road trip dag 23 tot en met 30

Blijf op de hoogte en volg Britt

23 December 2014 | Australië, Nowra

Dinsdag ging de wekker om 6 uur. Voor mij niet zo'n probleem, dat vroege opstaan. Voor Sierd wordt het ook steeds makkelijker, haha. We hadden toch maar besloten 's ochtends te douchen omdat Sierd had gezien dat er in Cairns en in dit hostel gevaar was voor het dengue-virus dat je kunt oplopen door een muggensteek. We hebben ons dus voor de nacht helemaal ingespoten met insectendetergent spray (die we hadden gekocht voor Fraser Island). Na een lekkere douche pakten we alles in. Sierd had z'n koffer zo klaar maar ik had wat meer problemen. Na de hele koffer binnenstebuiten gekeerd te hebben en een nieuwe inpaktechniek te proberen kreeg ik eindelijk mijn koffer weer dicht. Om klokslag 7 uur stonden we beneden voor een taxi naar het vliegveld. Daar waren we gelukkig zo. We checkten in, ontbeten en gingen ruim op tijd naar de gate. Daar duurde het wat langer dan gepland voor we konden baarden, maar ja. Uiteindelijk zonder gedoe geland in Adelaide na een vlucht van 3 uur. Het was wel meteen een stuk kouder! Cairns had natuurlijk tropische temperaturen dus zo gek is dat niet. We namen de bus om bij de camperorganisatie te komen. Verrassend genoeg werden we meteen geholpen. We hoorden dat we een gratis upgrade kregen; een camper die een slag groter en mooier was met meer gemakken. Altijd leuk! We rijden nu echt in een joekel van 3,2 meter hoog haha. Sierd heeft deze Moby (van Moby Dick en lijkt op Toby) genoemd. Die middag gingen we in Adelaide nog naar een Market. Een groot overdekt gedeelte met allemaal mensen en kraampjes met verse etenswaren. We deden ook boodschappen en bekeken waar we vandaag nog heen wilden rijden. We besloten tot Keith te rijden en daar gratis te slapen op een rest area. 's avonds laat kwamen we daar aan. Onderweg zijn we nog gestopt om te koken. Dat kan nu gewoon goed ín de camper. Ik kan gewoon rechtop staan en lopen achterin, haha. Sierd is iets te lang.

Woensdag reden we weer verder. Vandaag wilden we tot Port Fairy komen. De eerste stop was in Robe. Daar hebben we bij het information centre met hulp van een medewerkster ook de route uitgestippeld. In Robe zijn we naar de Obelisk gewandeld, een soort steen op een kaap. Daarna reden we verder. Met nog wat mooie stops onderweg kwamen we 's avonds in Port Fairy aan. Hier gingen we op een rest area in het centrum staan. Toen ik naar het toilet was, zag Sierd een wallabi van dichtbij! Het was al donker en dan heb je meer kans om er een tegen te komen.

Donderdag reden we weer verder. Vandaag begon dan echt de Great Ocean Road, vanaf Warnambool. Onderweg zagen we heel veel wallabi's of kangoeroes. Ik ben nog niet zo goed in het verschil. Volgens Sierd hebben we veel meer wallabi's dan kangoeroes gezien. We begonnen met een stop bij het Tower Hill State Game Reserve. Een groot natuurreservaat, liggend op een oude vulkaankrater. Hier hebben we een wandeling gemaakt waarbij we echt op de rand van de krater liepen en mooie uitzichten hadden. Ook kwamen we een wilde koala, emu en wallabi tegen! Erg leuk. De emu wees ons echt de weg, we liepen er heel dicht achter. Verder zijn we vandaag heel veel gestopt bij allemaal punten langs de Great Ocean Road. Meestal was er een parkeerplaats en dan een wandelpad naar een mooi uitkijkpunt. We zijn ook in port campbell gestopt, een mooie plaats. Her hoogtepunt was denk ik wel de stop bij de Twelve Apostels. Dit was ook echt een toeristische trekpleister. We sliepen op een camping in Apollo Bay, een mooi vissersplaatsje, waar we rond half 7 aankwamen. Onze camper stond praktisch aan zee.

Vrijdag stond het laatste stuk van de Great Ocean Road op de planning, met als eindbestemming voor vandaag Melbourne. We reden eerst van Apollo Bay naar Lorne. Daar heb ik even lekker rondgeneusd in een boekenwinkel en een kledingwinkel. Er was ook een mooi strand. We reden verder naar airleys inlet, ook een plaatsje waar we weer even stopten. Daarna stopten we in Anglesea. Onze volgende stop was in Geelong. We reden langs de kust en zijn even de Botanic Garden in gegaan voor een wandelingetje. Van Geelong reden we het laatste stuk naar Melbourne. Daar kwamen we rond 6 uur aan. Na weer even zoeken in de drukte om een parkeerplek begonnen we aan onze wandeling door het centrum. Ik heb een Lonely Planet boek en daar stond een wandelroute in beschreven die langs de gebouwen in het centrum ging. Wat is Melbourne een mooie stad! Heel druk, het is de één na grootste stad van Australië. Sierd zei; 'Ik heb een beetje het gevoel alsof ik in Amsterdam ben.' Er waren namelijk heel veel trams (en voetgangers en fietsers). We liepen de ronde door het centrum, die begon bij het mooie Railway Station. Onderweg kocht ik nog wat warme kleren, want dit tweede deel vanaf Adelaide is toch wat kouder qua weer. De H&M zit in Melbourne in het mooie oude postkantoor, heel gaaf! Na het rondje kwamen we via het station bij rivier die we overstaken met een brug. Aan de overkant van de rivier hebben we gegeten. Het was inmiddels al laat en na het eten liepen we terug naar de camper. We gingen de snelweg weer op en stopten bij een benzinestation waar ook een truck/caravan stop bij was en we 's nachts mochten staan. Een lange, volle, maar geslaagde dag!

Zaterdag hebben we eerst weer even goed uitgezocht hoe we wilden rijden en hoe lang we erover wilden doen. We moeten 24 december in Sydney aankomen dus hebben het stuk tot aan Sydney in 5 dagen opgesplitst. We besloten vandaag via Wilsons Promontory naar Metung te rijden. De weg Nasr Wilsons Promontory vond ik erg mooi. Heel heuvelachtig, een mooi landschap. Bij het wilsons promontory national park hebben we rondgereden en een stuk gewandeld bij de Tidal River. Daarna zijn we verder gereden via de Coastal Drive naar Sale. Daar hebben we de oudste Swing Bridge van Australië bezocht die nog in gebruik is. Leuk om daar een keer overheen te lopen. We vervolgden onze weg richting Metung. Daar kwamen we rond 7 uur 's avonds aan. Ja, we hebben behoorlijk lang gereden vandaag. In Metung kookten we op een heel mooi plekje aan het meer bij zonsondergang. We reden daarna de snelweg weer op en zetten de camper neer op een rest area langs de weg, aan de rand van Lakes Entrance.

Zondagochtend hebben we Lakes Entrance verkend. We ontbeten aan het water. Daarna liepen we even naar het strand. Hier begint het Ninety Mile Beach. Ik heb lekker in de zon staan kijken bij kinderen die onder begeleiding een soort van zwemles in de zee kregen. Erg leuk om te zien. We vervolgden onze weg. De volgende stop was bij Cape Conran, dat in een national park ligt. Daar hebben we een strandwandeling gemaakt. We reden verder richting Mallacoota. Hier waren we rond 4uur. We reden naar de kustrand. Er zou een wandelpad zijn met mogelijk wat wild life (vooral vogels) onderweg, maar dat pad hebben we nooit gevonden haha. Wij hebben een ronde over een camping gemaakt kwamen we achter, ook leuk. We besloten door te rijden naar Eden en daar vanavond op een camping te staan. Het stukje naar Eden was spectaculair, om een speciale reden... De tank was namelijk bijna leeg. Met horten en stoten hebben we het nét gered tot het tankstation in Eden. Opgelucht reden we door naar de camping. We vonden een mooie plek op een prima camping en deden boodschappen. Daarna lekker gebruik gemaakt van de WiFi op de camping en even bijgekomen. We hebben zelfs nog naar serious request geluisterd! Een beetje Nederland in Australië. Later kookten we en nog wat later gingen we lekker slapen.

Maandagochtend na het uitchecken gingen we naar het killer whale museum in Eden. Een killer whale is een orka. Die kun je goed spotten in Eden (net zoals andere whales) maar ze zijn er tot november, dus helaas geen echte killer whales voor ons. Het museum was verder wel interessant en leuk. Het skelet van een super grote en bekende orka hangt er bijvoorbeeld. De orka's werkten vroeger samen in groepen en hielpen dan mensen bij de jacht op andere zeedieren. Na het museum reden we Eden uit. We stopten bij het mimosa rocks national park, waar een Blue Lagoon was en een strand. Het laatste stukje er naar toe was via een zandweggetje met veel steile stukken. Het weer werd echter slechter en het begon heel donker te worden. We maakten snel wat foto's, keken even rond en besloten het park weer uit te rijden voordat we in de regen de zandweg zouden moeten trotseren. We waren gelukkig op tijd. Vervolgens reden we door naar de historische kleine plaatsjes Tilda Tilda en Central Tilda. Erg mooi landschap en ik had het gevoel in de middeleeuwen te zijn beland! Daarna zijn we doorgereden richting Narooma. Op de haven na was hier niet zoveel te beleven. We reden weer richting de snelweg zodat we morgen naar Bateman's Bay konden. Bij een ingang van een state forest met een parkeerplaats langs de snelweg stopten we. Hier mocht je gratis overnachten. Grappig om een verzameling campers en zelfs wat tentjes te zien. We kookten, zaten gezellig na en gingen slapen.

Dinsdag deden we 's ochtends rustig aan en vertrokken we na een ontbijtje op de kampeerplek naar Bateman's Bay. Hier hebben we een stuk langs het water gewandeld, lekker gezeten in het zonnetje en deden we nog even snel boodschappen. Daarna gingen we naar Pebblies Beach, wat in een national park ligt. We hadden gelezen dat we hier kangoeroes van dichtbij konden zien. Dat moeten we uittesten! En ja hoor, ik had het nooit verwacht, maar we liepen maar een klein stukje en toen kwam er wel een kangoeroe voorbij gehupst op het grasveld waar we liepen. We hebben er heel wat gezien. Op een gegeven moment waren we zelfs omsingeld, waarschijnlijk omdat Sierd een boterham in zijn hand had. Echt heel gaaf om dit een keer mee te maken! Ik vond het heel leuk om te zien hoe erg in zijn element Sierd was. Na een fotosessie liepen we terug naar de camper en daar zagen we allemaal mensen met papegaaien op hun armen en handen. Ze hadden vogelvoer bij zich. Wij mochten het ook proberen. Nou dat hoef je Sierd geen twee keer te zeggen en uiteindelijk ben ik ook overstag gegaan. Hebben we ook nog eens een wilde papegaai op onze hand gehad! Na de diereninvasie vervolgden we onze weg naar Ulladulla. Deze plaats stelde niet heel veel voor, misschien mede doordat het weer wat minder werd. We hebben de haven gezien en zijn doorgereden naar Huskinson, dat aan Jervis Bay ligt. Jervis Bay is wel super mooi, waarschijnlijk nog mooier als de zon schijnt, maar dat liet de pret niet drukken. We liepen wat langs het water en verlieten deze plek. We reden door tot Nowra, waar we wat aten en we nu zo gaan slapen op weer een rest area. Morgen hebben we dan het allerlaatste stukje van de road trip door Australië op de planning staan. Volgens Sierd hebben we nog een mooi stukje rijden (Pacific Drive) voor de boeg. We willen 's middags in Sydney aankomen om de camper in te leveren. Een heel gek idee dat we dan weer terug zijn op de plek waar 24 november onze road trip begon...

• 23 December 2014 - 11:10

Jeroen:

Wederom mooie verhalen en indrukken. Na een kleine maand wel een weekje 'rust' in Sydney verdient om de feestdagen mee te maken. Dan nog een laatste ruk in Nieuw-Zeeland en dan 'back home'! Veel reisplezier morgen op de Pacific Drive en bedank Sierd namens ons allen voor het goede chauffeurswerk (op de bijna lege tank na dan :) ) dat jullie weer helemaal naar Sydney heeft gebracht. Geniet van de feestdagen en tot snel!

• 23 December 2014 - 15:57

MIEP. Inhetveld@ziggo.nl:

Beste britt en sierd

Ik lees met veel plezier het reisverslag
    Geweldig wat jullie allemaal beleven
    Ik wens jullie hele fijne feestdagen
    Tot gauw in januari

Veel groetjes oma

• 23 December 2014 - 17:47

Marja:

Ha Britt en Sierd,
    Ik heb weer genoten van het uitgebreide verslag.
    Wat een belevenissen en wat een indrukken.
    Kan allemaal mee terug in de koffer.
    Veel plezier in Sydney wederom en vast fijne kerstdagen en een heel goed 2015.

• 23 December 2014 - 18:57

Monique:

Hey Britt,
    weer mooie verhalen. En nu fijn de feestdagen in Sydney, met dan als klap op de vuurpijl nog 'even' naar Nieuw Zeeland. Ik benijd je, maar gun het je van harte !

• 24 December 2014 - 18:31

Antoinette:

Hai Britt,
    Wat maak je toch veel mee in korte tijd. Ik wou dat ik even met je mee kon kijken.... (zucht) Het lijkt me allemaal prachtig daar. Geniet nog van deze speciale dagen en heel veel plezier in Nieuw Zeeland! Tot gauw! -x-

• 31 December 2014 - 11:29

MIEP. Inhetveld@ziggo.nl:

Hoi britt en sierd

Nu jullie in Sydney zijn hoop is dat jullie dat mooie
    Vuurwerk in de haven ook nog kunnen zien
    Er staat hier wat over geschreven in de krant

Ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling
    Tot gauw

oma Miep

• 09 Januari 2015 - 16:26

Fans Van Jullie Vacantie Oma/opa/ooievaarsweg:

nog een mooie afronding van jullie vacantie en een behouden terukomst. veel liefs.