Road trip dag 17, 18, 19, 20, 21 en 22 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Britt - WaarBenJij.nu Road trip dag 17, 18, 19, 20, 21 en 22 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Britt - WaarBenJij.nu

Road trip dag 17, 18, 19, 20, 21 en 22

Blijf op de hoogte en volg Britt

15 December 2014 | Australië, Cairns

Donderdag zijn we naar Rockhampton gereden. Dit was echt een rij-dag. De weg was lang en saai. Er was weinig verkeer en er werd ook telkens gewaarschuwd voor rijdersvermoeidheid. Onze enige afleiding onderweg was ogen ophouden en rondspeuren naar kangoeroes. Tevergeefs... Tot nu toe alleen dode kangoeroes langs de weg gezien. We kwamen aan het eind van de middag in Rockhamoton aan en hebben een beetje rondgereden. De plaats op zich stelt niet veel voor. We vonden een leuk tentje om wat te eten. Daar hebben we een tijdje gezeten en toen gingen we naar onze slaapplek die we weer met de app WikiCamps hadden gevonden. Dit keer een gratis campingplaats/parkeerplaats. Het was even zoeken. Het rijgedrag zag er een beetje raar uit en laat het nou net zo zijn dat er een politieauto rond reed. We moesten stoppen. Ik dacht eerst nog; 'gewoon algemene alcoholcontrole'. Maar de agent vroeg dus wat we aan het doen waren en waarom we een u-turn maakten en of Sierd op zijn telefoon keek tijdens het rijden. Hij zag dat we Nederlands waren en ging opeens verder praten in het Nederlands! Een Nederlandse politieagent in Australië, haha. We legden de situatie uit, Sierd moest nog even blazen en toen mochten we gewoon verder. De agent kende de plek die we zochten en stelde voor dat we achter hem aanreden. Dus daar gingen we dan; achter de Australische politie aan naar onze slaapplek. Een unieke ervaring, haha. De parkeerplaats stond redelijk vol met andere campers en we gingen lekker slapen.

Vrijdag ontwaakten we op de parkeerplaats en zochten we de dichtstbijzijnde McDonalds op om naar het toilet te kunnen. Dat is eigenlijk het enige nadeel van de camper ergens gratis neerzetten: er zijn meestal geen toiletten. In de buurt echter altijd wel, dus zo'n ramp is het niet. Na het toiletbezoek en een opfrismomentje vertrokken we richting Airlie Beach. Het was weer een lange rit met dezelfde soort weg als gisteren. Een belangrijk verschil: vandaag spotten we de eerste levende kangoeroe!!! Die is in the pocket. Sierd zag 'm eerst en ik niet, dus keerden we om en reden we er nog een keer langs. Toch wel bijzonder om zo'n dier in het wild te zien. Rond 16 uur waren we in Airlie Beach. Bloedje heet met een stralende zon. En wat een super mooie kust met het meest heldere blauwe water dat ik tot nu toe heb gezien. We moesten eerst inchecken voor de boottour van morgen, dus dat deden we. Daarna regelden we een slaapplek. We vonden een hostel/camper van parking waar we die nacht konden staan en van de faciliteiten gebruik mochten maken. Ook kon de camper daar blijven staan gedurende onze boottrip naar de Whitsundays voor een goed prijsje. Sierd en ik liepen wat rond in het hoofdstraatje van Airlie Beach met allemaal winkeltjes. Sierd kocht een nieuwe korte broek, wat hij al heel lang wilde. We deden boodschappen en gingen terug naar de camper. Daar maakten we gebruik van de kitchen van het hostel en bereidden we ons eigen maaltje. Na het eten liepen we nog even naar de zee. Uiteindelijk gingen we lekker slapen met voor morgen het heerlijke vooruitzicht van de trip naar de Whitsunday Islands!

Zaterdagochtend werden we rustig maar oververhit wakker in de camper. We gingen lekker douchen en daarna haalde ik even een pak verse koude melk voor Sierd (ja, ik weet waar ik hem blij mee maak) bij de supermarkt. Toen ontbeten we rustig en verplaatsten we de camper naar de plek waar hij de kokende dagen kon blijven staan. Tegen 11 uur liepen we in iets minder dan een halfuurtje naar de verzamelplaats voor de tour. We moesten er om half 2 zijn en waren er dus mooi op tijd. Sierd vond een stopcontact en laadde nog even de telefoons op. We waren trouwens niet eens de eersten, er waren al meer mensen. Ik vroeg me af net wie wij allemaal op de boot zouden gaan. 30 man en 3 crewleden, dat wist ik. Ik liep nog even een stukje langs de zee over de boardwalk en genoot van het lekkere weer en de mooie uitzichten. Echt, ik ben verliefd op de kleur van het water hier. Toen ik terug kwam was het al een heel stuk drukker. We moesten onze namen zeggen en toen iedereen er was liepen we naar onze zeilboot 'Condor'. Schoenen uit (die mochten we alleen maar buiten de boot aan) en de boot op! Op de boot kregen we de huishoudelijke mededelingen en werd de bedindeling gemaakt. Sierd en ik hadden een private bunk geboekt, dus wij konden onze bedden met een deur afsluiten van de gemeenschappelijke ruimte met de andere bedden. Wel zo aangenaam. Na de uitleg gingen we allemaal boven op het dek zitten en vertrokken we. Al snel gingen we zeilen! Iedereen hielp mee. Sierd zorgde er met wat jongens voor dat het zeil de lucht in gehesen werd en ik draaide met allemaal meisjes aan een soort katrollen om touwen te spannen. Daarna zat onze taak erop en was het achterover leunen en genieten! Heerlijk met de wind door je haren over de golven ketsen.. En echt een prachtige zee. Ongeveer 2 uur later stopten we bij een baai om te snorkelen. We kregen allemaal een pak aan en een snorkel mee en gingen op een klein bootje in groepjes naar de snorkelplek. Ik moest even vrienden worden met mijn snorkel maar toen de struggles voorbij waren heb ik echt heel mooi gesnorkeld. Super leuk om allemaal bont gekleurde vissen om je heen te zien! Na het snorkelen gingen we weer verder varen, naar de plek waar de boot vannacht zou blijven liggen. Het avondeten werd klaargemaakt en we aten het gezellig met z'n allen boven op de boot (met het bord op schoot) op. Daarna was het tijd voor muziek en gezelligheid. Tegen half 11 kropen Sierd en ik erin maar de muziek ging nog wel even door...

Zondag moesten we er al om 6uur 's ochtends uit. We werden wakker gemaakt met een lekker chill muziekje. Er zou vandaag namelijk regen en storm komen en de crew wilde voor die tijd bij Whitehaven Beach zijn. Whitehaven Beach is het derde mooiste strand ter wereld. Google het maar eens. Iedereen kon langs een soort ontbijtbuffet lopen (vers fruit, Britt blij!!!). We namen de borden weer mee het dek op. Dat was toch wel erg lekker wakker worden; ontbijten boven op het dek van een zeilboot. Na een stuk varen arriveerden we bij Whitehaven Beach. We gingen met het kleine motorbootje naar het vasteland en begonnen te lopen. Het was zo'n twintig minuutjes door het bos lopen denk ik tot we echt bij Whitehaven Beach waren. Ik keek mijn ogen uit. Het is echt zoals op de foto's! Alleen scheen bij ons de zon niet, maar dat maakt de plek niet minder mooi natuurlijk. We waren er al vroeg en kregen 2 uur rode tijd, tot half 11, om rond te lopen. Ik probeerde alles op me in te laten werken. Sierd nam een duik in de zee. Daar was het mij te koud voor, omdat het inmiddels begon te sputteren. Ik liep een beetje rond en maakte wat foto's. Na een tijdje kwam ik Sierd weer tegen en liepen we samen terug naar de verzamelplek. Het begon steeds harder te regenen. Toen iedereen weer terug was liepen we in de plenzende regen terug door het bos. Daarna was het nog wachten op het bootje dat ons weer naar de grote zeilboot bracht. Ik was blij toen ik weer aan boord was en heb meteen al mijn natte spullen uitgedaan en droge kleren aangetrokken. Er werden zeilen gespannen zodat je ook boven op de boot droog kon zitten. We gingen een stukje varen, toen lunchen en toen weer verder varen. 's Middags bereikten we een tweede snorkelplek. Het regende nog steeds dus ik haakte af. Later op de middag werd het wat droger. Ook toen kon er weer gesnorkeld worden maar ik had het niet bepaald warm en geen droge handdoek meer. Sierd heeft vandaag nog wel weer gesnorkeld. Daarna gingen we verder naar de plek waar de boot 's nachts zou blijven liggen en werd het avondeten klaargemaakt. De avond zag er verder hetzelfde uit als gisteren, maar het was wat minder feest en wat meer gewoon kletsen en je eigen ding doen zoals lekker lezen. Het begon op een gegeven moment weer te regenen dus toen ging ik maar naar binnen. 's nachts heeft het echt heel erg gestormd. Ik lag niet echt lekker rustig toen, haha.

We hebben de storm overleefd en werden maandagochtend best laat wakker in vergelijking met gisteren. Wat ook fijn wakker worden was: het was droog! We ontbeten weer lekker op het dek. Het zonnetje kwam ook al snel tevoorschijn. We hebben een klein stukje gevaren en toen kon er weer gesnorkeld worden. Dit was echter dezelfde plek als de eerste dag, waar Sierd en ik beide al gesnorkeld hadden, dus wij kozen ervoor om lekker op de boot te blijven chillen. Toen de snorkelaars terug waren was het tijd voor thee/koffie en wat lekkers. Daarna gingen we weer zeilen (dat hadden we gisteren niet gedaan), met als bestemming terug naar de haven van Airlie Beach. Tegen 11 uur waren we terug. We bedankten de crew voor een onvergetelijke trip en gingen van boord. We liepen terug naar onze camper en maakten nog even gebruik van de douche van het hostel. Daarna vertrokken we. Op naar onze eindbestemming: Cairns! Volgens de navigatie was het nog ongeveer 3,5 uur rijden. Aan het eind van de middag waren we in Cairns. We besloten meteen naar het centrum te gaan. We parkeerden de camper en liepen naar The Esplanade, de boulevard langs de zee. Al snel kwamen we langs de Lagoon: een gratis toegankelijk zwembad aan zee. Een beetje hetzelfde idee als in Brisbane bij de South Banks. We liepen wat door en Sierd vroeg bij tourist information centres naar informatie over tochten naar het Great Barrier reef. Deze zijn echter allemaal behoorlijk prijzig en je bent ook lang weg, dus niet haalbaar voor ons. Ik vind het niet erg want we hebben al twee mooie tours gedaan. Het was inmiddels al bijna 17u en de night markets waren begonnen. In Cairns heb je elke avond deze markt, tot 11 uur 's avonds. Het is een overdekte markt, eigenlijk vooral bedoeld voor toeristen die een souveniertje willen scoren. We hebben lang rondgesnuffeld en gingen toen eerst maar even een hapje eten. Na het eten gingen we terug en hebben we onze aankopen gedaan. Nee hoor, geen tassen vol, haha. Daarna liepen we terug naar de camper en zochten we onze gratis staplaats op. Dit was een klein stukje Cairns weer uit rijden, een soort rest area langs de snelweg. Ons laatste nachtje slapen in deze camper want morgen moeten we 'm inleveren!

Dinsdag vertrokken we rond 7 uur naar de MacDonalds om onze telefoons op te laden en naar een fatsoenlijk toilet te kunnen, haha. We maakten ook een plan voor de dag. Eerst naar de Crystal Cascades, mooie watervallen iets buiten Cairns. Dan naar het hostel in Cairns om in te checken en de koffers achter te laten. Dan de camper inleveren en daarna de middag in Cairns spenderen, waarschijnlijk door naar de Lagoon waar we gisteren langs liepen te gaan. Het plan is helemaal goed verlopen eigenlijk. De watervallen waar we 's ochtends heen gingen waren heel mooi. Het is geen hele bekende attractie dus ik was blij dat ik erover gelezen had en we dit plekje toch even bezocht hebben. Bij het hostel geven we de camper helemaal uitgemest en opgeruimd. Toen we zeker waren dat we alles hadden, zijn we met de koffers naar binnen gegaan en kregen we de kamersleutel. Het hostel zag er prima uit. Daarna reden we de allerlaatste kilometers met deze camper. Bij de inleverplek moesten we helaas wel lang wachten tot we geholpen werden, maar dat is niet anders. Toen we geholpen werden was het gelukkig wel zo afgehandeld. We liepen vervolgens naar het centrum van Cairns. Best een stuk, en dat in de hitte (36 graden en stralende zon). We waren blij toen we om 15uur bij de Lagoon aankwamen. Handdoekjes neerleggen en zonnebaden/zwemmen maar. Een ultieme ontspanmiddag voor mij. De uv-index was 'extreme' volgens de bordjes dus we hebben goed gesmeerd. Tegen 18uur pakten we spullen bij elkaar en zijn we rond gaan lopen op zoek naar een goedkope deal voor het avondeten. Er zou een tentje zijn met een heel aantrekkelijk aanbod maar na lang zoeken hebben we die niet gevonden. Uiteindelijk hebben we bij de bar gegeten waar we kortingsbonnen voor hadden, geregeld vanuit het hostel. Zo viel het met de prijs ook nog wel mee. Daarna zijn we teruggelopen naar het hostel. Het is nu negen uur 's avonds en ik typ dit in de kamer van ons hostel. Ik ga zo maar eens douchen en kruip er dan denk ik lekker in. Morgen vroeg op voor een vermoeiende dag. Om 9 uur 's ochtends vliegen we naar Adelaide. Daar halen we de volgende camper op en dan begint het tweede deel van de reis: road trip van Adelaide naar Sydney. Veel liefs van mij!

  • 15 December 2014 - 15:21

    Jeroen:

    Yes; een kangoroo gespot. Ik dacht dat Australië daar vol mee liep. Gelukkig vlieg je naar Adelaide waar op Kangoroo-eiland het barst van de kangoroo's. Een goede reis en tot onder in Australië. Genieten maar weer en op naar Sydney!

  • 15 December 2014 - 15:39

    Monique:

    Hey Britt,
    wat een mooi verslag weer.
    Nu op naar Adelaide en dan weer omhoog naar Sydney.
    En daar dan de feestdagen meemaken, lijkt me heel bijzonder.
    Genieten maar !
    Monique

  • 15 December 2014 - 17:48

    Marja:

    Wat een belevenissen en het mooiste blauwe water zou ik ook wel willen zien.
    Gaaf hoor een kangoeroe spotten. Laatste roadtrip in Australië voor de boeg maar eerst vliegen-goede reis en veel plezier.

  • 15 December 2014 - 18:59

    MIEP. Inhetveld@ziggo.nl:

    Ha britt

    Als ik dit allemaal lees ben ik gewoon jaloers op je
    Het is geweldig om dit allemaal te bekijken
    Ik hoop dat je nog heel veel plezier hebt samen met sierd
    Geniet er nog maar mooi van

    Groetjes oma

  • 17 December 2014 - 12:40

    Oma/opa/zwabber:

    o

  • 17 December 2014 - 15:35

    Oma-opa-zwabber:

    jullie genieten en wij genieten mee .mooie kerst en op naar 2015.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 4353

Voorgaande reizen:

21 November 2014 - 12 Januari 2015

Australië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: